Malmö

Kära ni
Den senaste tiden har Malmö målats upp som en hemsk och otrygg stad.
Efter att det har skett 8 olösta mord på mindre än ett år förstår jag att debatten om vad som egentligen sker i Malmö är så uppmärksammad.
Innan jag flyttade till Malmö fick jag höra att jag inte borde bo i en stad där det skjuts hejvilt och att jag skulle vara beredd på att möta fler utländska människor än svenska.
Det är verkligen viktigt att Malmö tar tag i vad det är som gör att det har hänt så hemska händelser i staden.
Men vad är det som säger att just Malmö är den mest kriminella och osäkra staden?
Och vem är det som säger att det beror just på invandringen?
Och "det har jag aldrig sagt" är ett vanligt uttryck. Men sen kommer ofta ett "MEN" efter den meningen och jag blir irriterad på att man ska skylla på människor som man egentligen inte vet någonting om.
Det jag tycker är så otroligt intressant är att det finns statistik på att både Göteborg och Stockholm har högre kriminalitet än vad Malmö har.
Sedan 12 år tillbaka har Stockholm flest anmälda brott på grovt våld räknat per invånare, sedan år 2000 har Stockholm haft flest anmälda vapenbrott och Stockholm ligger även i top när det gäller mord och dråp. Även om de senaste morden i Malmö slår igenom i statitiken är det inte konstigt eftersom vaje förändring märks när det handlar om så få fall.
Därför tycker jag att det är väldigt konstigt att media målar upp Malmö som "Sveriges Chicago".
Jag tror att det handlar om att Sverige inte vill acceptera att Malmö är ett mångkulturellt samhälle som faktiskt inte fungerar sämre än någon annan stad. Det är hemskt att det har skett så mycket misshandel och mord i staden på så kort tid och jag förstår att folk blir rädda. Och jag tycker att man ska ta allting på största allvar.
Men jag blir upprörd över att man ger en felaktig bild av situationen. I grund och botten tror jag att mycket av dessa problem handlar om okunskap, oförståelse och rädsla.
Dessa klasskillnader som finns både här i Mamö och i städer som Stockholm och Göteborg är inte okej.
Att människor som bor i Västa hamnen i Mamlö aldrig har varit i de områden där det finns invandring då jag inte bara syftar på Rosengård (som är det enda folk känner till) är mycket skrämmande.
Varför är så många svenskar så jävla rädda att beblanda sig med utländska människor?
Varför är samhället uppbyggt så att vissa människor inte behöver befinna sig på platser där människor som anses vara "mindre värda" finns?
Varför vill vi måla upp en bild av att invandrare är i Sverige för att förstöra och inkräkta?
Om vi människor har denna bild som media och samhället målar upp så kommer detta utanförskap att fortsätta. Vilket betyder att vi utsätter människor i pressade och ojämlika livssituationer där jag tror att unga människor lätt kan välja fel väg att gå och det är en stor anledning till att kriminalitet uppstår.
Precis när jag hade flyttat hit råkade jag hoppa på fel buss som åker åt fel håll och jag märker inte någonting först jag ser att det bara är utländska människor och alkisar på bussen. Borde det verkligen vara så?

Kommentarer
Postat av: MammaMu

Du kan bli en superbra krönikör. Love you <3

2012-04-29 @ 21:42:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0