Frustration

Okej, på senaste tiden har jag sett på debatt om skönhetsideal och om alla dessa skönhetsoperationer, samt "Skönhetsbubblan" på svtplay som är ett TVprogram som handlar om detta.
Jag blir så sjukt provocerad av debatten därför att jag känner en sådan stor frustration över att unga tjejer inte förstår vad dessa skönhetingrepp oftast handlar om.
Man pratar om att man får bättre självkänsla och att ingreppen är någonting positivt när man kan göra en bättre förändring av någonting man inte är nöjd med. Och att man gör allting för sin egen skull.
Som fan heller, säger jag.
Problemet är att självkänsla är känslan om att känna sig älskad av andra, känna sig älskad av sig själv och tycka att du själv är värd någonting.
Vilket betyder att din självkänsla inte handlar om ditt utseende.
Anledningen till att jag inte tycker om den stora skönhetsindustrin beror på att det finns ett större antal tjejer som går igenom alla dessa skönhetsingrepp i hopp om att finna lyckan än antalet människor som faktikt behöver ändra någonting i sitt utseende.
Jag som person är inte helt nöjd med mig själv, jag vill vara smalare, ha perfekta bröst och ha en perfekt hy.
Men jag är inte dum.
Jag förstår att jag inte skulle bli lyckligare om jag skulle ändra på mig. Jag kanske skulle få bättre självförtroende, men det är en annan sak. Men skulle jag känna mig mer älskad? Skulle jag tycka att jag var en bättre person med större bröst och mindre midja? Svar nej.
De vi tjejer inte tänker på är att om man gör en djupare analys om varför man exempelvis vill göra större bröst handlar det inte om att man vill ha ordagrant större bröst. Man vill känna sig självsäker och när man känner sig självsäker utstrålar man någonting extra. Man vill åt det som kallas karisma, man kan inte ta på det utan det bara finns där. Man vill komma in i ett rum och få personer att se dig som en persom som andra vill vara.
Sanningen är, tyvärr, att större bröst resulterar inte i större självsäkerhet. Allt sitter inuti dig, inte utanpå.
Sorry, om det kom som en chock.
Jag blir irriterad över att det finns en bild av att om du ändrar ditt utseende till det idealet som finns, kan du bli en framgångsrik kvinna. Jag menat Kissie opererade om hela nyllet och svälter sig själv vilket resulterade i enormt mycket framgång genom sin blogg och pengarna rullade in för henne.
Hur lycklig tror ni att hon är? Det är sorligt om man inte ser hur trasig hon är.
Och hur många 13-15 åriga tjejer försöker göra samma sak som hon gjorde?
Det sjuka är att de flesta som gör ingreppen blir ändå inte nöjda så därför gör man mer.
Varför uppmärksammas inte detta mönster, hur kan det vara så svårt att se?
Varför förstår vi tjejer inte?
Och det är lätt att skylla på att killarna är dem som får oss tjer att tänka så om oss själva. Men så är inte fallet. Visst killarna bidrar, men vi tjejer går med på att acceptera situationen.
Och pengarna, så sjukt mycket pengar som dras in tack vare oss tjejer som fyller läppar, opererar brösten och fettsuger magen. Jag tål inte att se de där gamla äckliga gubbkirurgerna som gör detta. Hur de försvarar alla dessa unga tjejer som vill ändra på sitt utseende bara för att fortsätta tjäna så mycket pengar som de faktiskt gör.
De påstår att en utredning görs innan varje operation om personen är tillräckligt stabil eller inte. Att man får prata med en beteendevetare som bedömer vad man verklig är ute efter med operationen.
Så mycket skitsnack för att göra det hela mycket luddigare. Det finns så jävla många och tydliga bevis på att ostabila unga tjejer gör allt för att få känna sig värda någonting, för att bli älskade.
Jag dömer inte de tjejerna som tillåter ingrepp och jag tror inte att alla är trasiga eller psykiskt ostabila. Jag tycker absolut inte att tjejer som gör det är dumma.
Men jag tror inte heller på att man får bättre självkänsla av att göra det, vi människor är ute efter någonting annat. Vi vill ha bekräftelse, vi vill vara viktiga och det vill alla människor.
Jag tycker det är sorgligt att man ska behöva skära upp sin kropp och sticka in nålar i läpparna för att känna sig nöjd med sig själv. För du blir oftast inte nöjd med dig själv, det har vi bevis på.
Börja gå i terapi istället. Kanske finns det en djupare anledning till att du inte är nöjd med dig själv?

Kommentarer
Postat av: frida

såg du när dom pratade om det i debatt? var en svin äcklig kirurg med då, bläää!

2012-05-06 @ 22:39:34
Postat av: MammaMu

Åhhh så klok du är, du har helt rätt som vanligt <3 Hatar denna djävla utseendeindustri som tjänar miljarder på trasiga människor. Ofta unga flickor som är jätte fina precis så som de är.

2012-05-07 @ 19:52:58
Postat av: gabbi

jätte bra skrivet,du har så rätt så!

2012-05-11 @ 22:41:46
Postat av: Julia

jättebra skrivet Fanny, du har helt rätt!

2012-05-12 @ 22:31:56
Postat av: martina

sjujävla bra skrivet måste jag säga

2012-05-22 @ 19:36:12
URL: http://martinamarjana.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0